Joachim! Om jag tränar det första jag gör på morgonen. Ofta före frukosten. Ska jag då hoppa över prottedrinken vid uppvaknandet och gå direkt på schemat du skrev här ovanför eller ska jag klämma in den med?
Petra och broel:
Även om man har nedsatt insulinkänslighet bör man inte vara rädd för att experimentera med lite kolhydrater innan träningen då de gör extrem skillnad för resultaten.
Målet med protokollet i TMMG är följande:
1. (45-40 min innan) Börja ladda musklerna med kolhydrater utan att skapa ett för tidigt insulinpåslag (Diet Carbs/Sloow Carbs, risoligodextrin, palatinos).
2. (30 min innan) Fortsätta rida på denna våg genom att fortsätta ladda musklerna med kolhydrater utan att skapa ett alltför stort insulinpåslag (samma som tidigare med eventuellt tillskott av d-glukos och citrullinmalat). Börja dra in vatten, fosfater, elektrolyter, beta-alanin, kreatin, etcetera i musklerna för att maximera prestationsförmågan och den anabola miljön i muskelcellerna.
3. (15-10 min innan) Skapa en insulinspik precis innan träningspasset börjar för att tillåta en snabb transport av aminosyror och kolhydrater till musklerna, likväl som ökat blodflöde precis i början och under de första delarna av träningspasset.
4. (första ¾ av passet) Tillföra tillräckligt med snabbt protein till musklerna under träningspasset då muskelpumpen tar över transporten av aminosyror och andra näringsämnen till muskelcellerna.
Har du nedsatt insulinkänslighet får du helt enkelt prova dig fram. En mindre mängd långsamma kolhydrater vid steg 1 och eventuellt steg 2 bör inte vara några större problem. Däremot får du vara försiktig med mängderna vid punkt 3, d.v.s. 10-15 min innan passet. Där kan man börja med 20-30 gram snabba kolhydrater och utvärdera varefter. Jag ligger själv på gränsen till diabetes men har inga problem med 40-50g långsamma kolhydrater och 50-60g snabba.
Om detta inte fungerar, ens vid väldigt små mängder, och du får blodsockerfall får du prova protokollen i boken utan kolhydrater (sidan 106).
Leucin och EAA under passet fungerar om du fått i dig komplett protein någon timme tidigare eller precis innan passet. Vasslekoncentrat kan fungera hjälpligt om du tar det redan omkring 30 min innan träningen och fyller på med antingen ett snabbare protein under träningen eller med BCAA/EAA.
Joachim! Om jag tränar det första jag gör på morgonen. Ofta före frukosten. Ska jag då hoppa över prottedrinken vid uppvaknandet och gå direkt på schemat du skrev här ovanför eller ska jag klämma in den med?
Vore kul om du kan skriva det ultimata kostschemat efter träningen. Tid innan puls, mat, c-vitamin ev andra mineraler osv!
Tack på förhand