Du kanske skulle köra en PT utbildning grundades på det du har lärt dig ? :) Finns ju mycket referenser att plocka ifrån, schema o hela kitet :)
Det ska stå någonstans. Men här följer en snabb redogörelse:
Teknisk failure: när du tappar i tekniskt utförande och hastighet i lyften. Vanligtvis 1-3 repetitioner ifrån positiv failure. Du är på gränsen att överskrida teknisk failure när du måste ta en paus för att orka fler repetitioner eller börja fuska med utförandet/tekniken. Det är här, eller strax innan du ska avsluta setet om det är en flerledsövning.
Positiv failure: är när man går någon repetition längre än teknisk failure. Detta är när du inte kan utföra en enda repetition till i den positiva/koncentriska fasen av rörelsen. För att nå hit utför man ofta någon sista repetition där man fuskar upp vikten genom att tulla på utförandet, eller genom att ta en paus i några sekunder för att sedan pressa fram en sista repetition (eller både delarna, både paus och fuska). Detta är väldigt påfrestande för nervsystemet och programmerar in felaktigt övningsutförande. Det har även en potentiell skaderisk i flerledsövningar. Slutsats: bör undvikas i flerledsövningar, kan användas på sista seten i isolationsövningar eller maskinövningar.
Du kanske skulle köra en PT utbildning grundades på det du har lärt dig ? :) Finns ju mycket referenser att plocka ifrån, schema o hela kitet :)
Jodå, det kommer att bli något sådant framöver. Först måste jag bara fundera ut ett bra format. Ska det vara exempel på upplägg man kan använda sig av efter principerna i min kommande bok? Eller ska det vara olika typer av schemaexempel för specifika mål och sporter (prioriteringsträning för byggaren, hoppstyrka för basketspelaren, bålstyrka för hockeyspelaren etcetera)? Ska förslag på upplägg tas fram via omröstning av forummedlemmarna?
Idéerna är många, men tiden är tämligen begränsad - åtminstone just nu. Så snart vi dragit igång Talangjakten och jag är i slutfasen på mina nästkommande böcker får vi se vad det blir. Kom ihåg att jag gärna tar emot förslag på hur vi kan göra forumet bättre (som exempelvis features som denna).